Rechten en Plichten

Zodra u onze hulp inroept, ontstaat een geneeskundige behandelovereenkomst. De rechten en plichten van patiënt én hulpverlener zijn vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO).

Toestemming, behandelplan en start van zorgverlening

Samen met uw behandelaar maakt u afspraken over de behandeling, bijvoorbeeld over wat u wilt bereiken en op welke manier. Deze afspraken worden vastgelegd in het behandelplan en regelmatig besproken en indien nodig bijgesteld.
U ontvangt een exemplaar van het behandelplan. De behandeling begint als u hebt ingestemd met het plan. De toestemming kunt u altijd weer intrekken; de behandeling kan op ieder moment worden beëindigd. Indien u wilt, kunt u verzoeken om een andere behandelaar. Het is belangrijk dit altijd met uw huidige behandelaar te bespreken.

Recht op informatie

U heeft recht op informatie over diagnose, behandelvoorstel en eventuele andere behandelmogelijkheden. Soms is er voor het stellen van een diagnose extra onderzoek nodig. Dan krijgt u van tevoren informatie over werkwijze en doel van het onderzoek. De behandelaar legt in begrijpelijke taal uit wat volgens hem/haar de aard van de problematiek is. Wanneer iets niet duidelijk is, kunt u de behandelaar altijd om uitleg vragen.

Zorg op afspraak

Wij houden zoveel mogelijk rekening met uw wensen. Als u niet kunt komen, dient u dat uiterlijk 24 uur van tevoren door te geven. Doet u dit niet, dan kunnen wij u hiervoor € 50 euro in rekening brengen. Als u regelmatig niet komt of te laat komt, dan zal met u besproken worden of voortzetting van de behandeling nog gewenst is.

Gecontracteerde zorg

GGZ Integraal heeft met een aantal zorgverzekeraars een zorgverleningsovereenkomst afgesloten. Dit houdt onder meer in dat een vastgesteld percentage van de door de NZA genormeerde vergoeding, na behandeling aan een instelling wordt uitgekeerd. Zonder een dergelijk contract, kan de vergoeding voor de zorg lager uitvallen. Het is van belang dat u bij aanvang van de behandeling op de hoogte bent van contracteringsafspraken en vergoedingen. Hiervoor kunt u het beste met uw zorgverzekeraar contact opnemen. Naast contracteringsafspraken zijn er namelijk ook polisvoorwaarden die per persoon verschillend kunnen uitpakken. Laat de informatie die uw zorgverzekeraar hierover geeft altijd schriftelijk worden gegeven of bevestigd.

Indien u kiest voor een behandeling bij GGZ Integraal en wij hebben geen contractafspraken met uw zorgverzekeraar, dan kunt u bij ons aangeven dat u graag wil dat wij een dergelijk contract afsluiten. Wij zullen dan onderzoeken of en wanneer dat mogelijk is, en met u bespreken wat in dat geval uw mogelijkheden zijn.

Kijk voor meer informatie op: www.NZA.nl

Ongecontracteerde zorg

Wanneer uw behandeling plaatsvindt op ongecontracteerde basis, betekent dit  dat u zelf betalingsplichtig bent, dat wil zeggen dat u de rekening voor de behandeling zelf betaalt. U kunt daarbij vervolgens zelf uw factuur doorsturen naar uw zorgverzekeraar, die conform uw polisvoorwaarden een bepaalde vergoeding zal geven. In een aantal gevallen kunnen wij dit proces van u overnemen door een Akte van Cessie. Hiermee geeft u GGZ Integraal toestemming om zonder uw tussenkomst de rekening voor de behandeling in te dienen bij uw zorgverzekeraar. U kunt de betreffende rekening vanzelfsprekend wel ontvangen en wij zullen die desgewenst toelichten.

Kwaliteitsstatuut

GGZ Integraal beschikt over een kwaliteitsstatuut waarin de belangrijkste behandelinhoudelijke- en organisatorische beleidsdocumenten zijn opgenomen. Dit kwaliteitsstatuut is beschikbaar bij het secretariaat of digitaal op te vragen via info@ggzingtegraal.nl

De kwaliteit van de zorg worden continu in de gaten gehouden. Audits maken deel uit van de interne kwaliteitscontrole. Er wordt dan steekproefsgewijs bekeken of alle medewerkers volgens de afgesproken procedures werken. Het kan nodig zijn degene die een audit uitvoert uw dossier wil inzien om het op volledigheid te beoordelen. Deze persoon heeft geheimhoudingsplicht. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan verzoeken wij u dit bij uw behandelaar aan te geven.

 Informatievoorziening aan of van derden

Uw huisarts (of andere verwijzer) krijgt altijd een brief na diagnostiek en behandeling. De inhoud van deze brief wordt van tevoren met u besproken, u krijgt hiervan ook een kopie. Soms is het voor een behandeling nodig om informatie op te vragen bij derden, hiervoor vragen wij uw toestemming. Correspondentie aan anderen dan de huisarts zal eerst aan u worden voorgelegd, voordat deze wordt verstuurd. Uw zorgverzekeraar ontvang een beperkt aantal gegevens ten behoeve van de declaratie van de behandeling; de zogeheten diagnosebehandelcombinaties (DBC’s). Dit zijn combinaties van codes waarin informatie is verwerkt over de zorgvraag, diagnose en behandeling van een patiënt.

 Effectmeting

Vanuit de zorgverzekeraars zijn wij verplicht mee te werken aan een ROM meting. De zogenaamde Routine Outcome Monitoring. Rondom de aanmelding en/of intake, minimaal 1 x per jaar en aan het eind van de behandeling wordt u dan ook gevraagd een vragenlijst in te vullen. Deze gegevens worden zo veel mogelijk betrokken bij de evaluaties van de behandeling, zodat uw tijdsinvestering hierbij ook voor u zelf van behandelinhoudelijk nut is.

Privacyverklaring

Veel patiënten in de ggz hebben gewetensbezwaren tegen het versturen van hun ROM gegevens of het vermelding van hun diagnosegegevens op facturen. Zij kunnen aangeven die gegevens niet bekend te maken. U dient hiervoor, samen met uw behandelaar, een privacyverklaring te ondertekenen en op te sturen naar de zorgverzekeraar.

Zie voor meer informatie hierover: www.stopbenchmark.com

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

Onze professionals zijn verplicht te werken met de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Deze meldcode geeft een professional o.a. ondersteuning bij de afweging of het beroepsgeheim doorbroken mag of moet worden. Daarnaast helpt de meldcode in het zoeken van de juiste hulp in geval van problemen. Indien er iets gebeurt, moeten professionals kunnen aantonen wat zij hebben gedaan en met welke reden.

Kijk voor meer informatie op: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode

Verwijsindex (VIR)

De VIR is een digitaal systeem dat signalen van hulpverleners over jongeren waar een hulpverlener zich zorgen over maakt (tot 23 jaar) bij elkaar brengt. Hiermee wordt beoogt een eventuele samenwerking op gang te brengen. De behandelaar zal aan de betrokkenen benoemen als iemand wordt ingeschreven in de VIR.

Kijk voor meer informatie op: www.handreikingmelden.nl

Recht op geheimhouding & geheimhoudingsplicht

Onze medewerkers hebben geheimhoudingsplicht. Rechtstreeks bij uw behandeling of onderzoek betrokken hulpverleners hebben daarbij eveneens een dergelijke, verlengde geheimhoudingsplicht.

Familie en naastbetrokkene(n)

Wij geloven dat in veel gevallen het betrekken van uw familie of naasten, van groot belang kan zijn om meer te begrijpen van uw situatie en klachten, en u tot steun kan zijn in uw behandeling en in het dagelijks leven. Daarom worden, indien mogelijk en gewenst, uw naaste (-n) uitgenodigd voor een of meerdere gesprekken.

Dossier

Wij houden een dossier bij met daarin alle gegevens over de behandeling. U hebt het recht deze ( of een groot deel hiervan, uitgezonderd de ‘werkaantekeningen’ van uw behandelaar)  in te zien of hiervan een afschrift te ontvangen. Dit kunt u aanvragen bij uw behandelaar. Uw dossier wordt minstens vijftien jaar bewaard. Als u wilt, kunt u bij uw behandelaar een schriftelijk verzoek indienen uw dossier te laten vernietigen.

Plichten patiënt

Wij hechten groot belang aan prettige omgangsvormen. De belangrijkste regel is: behandel elkaar met respect. Agressie en geweld zijn onaanvaardbaar. Dit geldt voor patiënten, familie, naasten en medewerkers. Wij verwachten dat u aan de behandeling meewerkt en de informatie verstrekt die nodig is voor goede hulpverlening. U bent verplicht de rekening voor de geboden hulp te betalen. Als u zich niet aan deze plichten houdt, kan de behandelovereenkomst worden beëindigd.

Klacht

Onze medewerkers doen hun best u te behandelen op een manier die aansluit bij uw behoeften en verwachtingen. Toch kan het voorkomen dat u hierin wordt teleurgesteld. Wij vragen u dit eerst met de behandelaar of algemeen coördinator te bespreken. Tevens heeft u de mogelijkheid uw klacht officieel in te dienen. Meer informatie vindt u op onze website. U kunt geen klacht indienen als u verzocht hebt het dossier te laten vernietigen.

Tevredenheid

Om de kwaliteit van de zorg te verbeteren horen wij graag uw oordeel. Aan het eind van de behandeling vragen wij u een tevredenheidsonderzoek in te vullen, deelname is vrijwillig. U kunt uw tevredenheid ook tonen op Zorgkaart Nederland.

Materiële controle

Zorgverzekeraars mogen een zogeheten materiële controle uitvoeren; heeft een zorgverlener een gedeclareerde behandeling daadwerkelijk uitgevoerd en was deze behandeling passend bij de zorgvraag. Bij de materiële controle geldt een strikte procedure voor het opvragen van aanvullende informatie bij de zorginstelling door de zorgverzekeraar.

Onze plichten

Onze medewerkers zijn verplicht goede zorg te verlenen. Zij moeten zich houden aan de regels van de beroepscode en de rechten van de patiënt in acht nemen. Zij mogen zich bij het nemen van beslissingen wel laten leiden door de eigen deskundigheid. Op basis daarvan mogen zij een verzoek van een patiënt weigeren.